Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

19 mei 2020

Verschillende lettertypes niet langer beschikbaar in Adobe Fonts

Tim Melis
Media Workflow Consultant bij Catena Company

Gebruikers van een Adobe CC abonnement wisten ongetwijfeld al langer dat buiten één of meerdere up-to-date professionele toepassingen, ook een groot aanbod aan lettertypes opgenomen is in het abonnement. Iedereen die een CC abonnement afgesloten heeft, beschikt ook over dezelfde font collectie. Dit stukje comfort bespaart je heel wat opzoekwerk en bijkomende kosten. En net zoals een mooie afbeeldingen op een beeldbank, kan ook de aanschaf van een lettertype een hele hap uit het marketingbudget nemen. Daarom blijft dit aanbod aan lettertypes een mooie oplossing voor kleine en grote creatieve teams.

Enkele weken geleden echter, ontvingen verschillende abonnees een mail dat sommige lettertype families uit het aanbod zullen verwijderd worden. “Font Bureau” en “Carter & Cone”, 2 producenten van lettertypes, hebben besloten meer dan 70 lettertype families niet langer beschikbaar te stellen via het Adobe CC abonnement. Vermits de Adobe collectie duizenden lettertypes bevat, horen we je de vraag stellen: waarom is dit een probleem?

Wie een huisstijl voor een specifieke klant heeft uitgewerkt waarbij deze lettertypes werden opgenomen in de Brandguide, zal hierop niet langer beroep kunnen doen. Ook wie deze lettertypes heeft toegepast in lopende en/of afgewerkte documenten, zal binnenkort worden geconfronteerd met ontbrekende lettertypes. Klanten en/of marketingteams die deze documenten willen finaliseren, of oudere documenten willen hergebruiken, worden geconfronteerd met meer werk en/of kosten dan voorzien.

 

Font families

Graag geven we een overzicht van de betreffende families die binnenkort niet langer beschikbaar zullen zijn.

Carter & Cone

Big Caslon
Big Moore
Mantinia
Miller Banner
Miller Display
Miller Headline
Miller Text
Rocky
Roster
Sophia
Stilson

Font Bureau

Agency FB
Amplitude
Apres
Belizio
Belucian
Benton Modern Display
Benton Modern Text
Benton Sans
Berlin Sans
Bodoni FB
Bullen
Bureau Grot
Californian FB Display
Californian FB Text
Caslons Egyptian
Comrade
Constructa
Eagle
El Grande
Elmhurst
Empire
Escrow Banner
Escrow Display
Escrow Text
Farnham Display
Farnham Headline
Farnham Text
Fritz
Fritz Robusto
Garamond FB Display
Garamond FB Text
Giza
Hamilton
Ironmonger
Meyer Two
Moderno FB
Parka
Parkinson
Pennsylvania
Phaistos
Poster Black
Poynter Gothic Text
Poynter Oldstyle Display
Poynter Oldstyle Text
Rhode
Romeo
Roxy
Sam Sans
Showcard Gothic
Showcard Moderne
Skyline
Starling
Tasse
Tilda
Titling Gothic FB
Truth FB
Village
Whitman
Whitman Display
Williams Caslon Text
Oplossingen

Wie het probleem wil opnemen heeft verschillende opties die we graag opsommen.

De lettertypes aanschaffen

Wie alsnog de lettertypes wil blijven gebruiken, kan overwegen de lettertypes aan te schaffen. Daarvoor kan je terecht op Font Bureau en Carter Cone. Deze optie is niet de goedkoopste oplossing, maar misschien wel de veiligste. We zullen vermoedelijk het verschil niet merken met de nieuwe aangekochte varianten en alles blijft ‘business-as-usual’.

Vervang het lettertype

Misschien wel de beste oplossing voor designers en/of creatieve teams met een beperkt budget, is om een visueel gelijkend font te zoeken, en het oude font vervolgens te vervangen door het nieuwe.  Dit kan je manueel doen, of gebruik maken van platformen zoals “whatfontis” om een alternatieve oplossing te zoeken.

Merk wel op dat wanneer een lettertype vervangen wordt, de mogelijkheid bestaat dat teksten zullen verspringen en manuele aanpassingen noodzakelijk zijn. Daardoor wordt deze taak misschien toch iets tijdrovender dan initieel voorzien.

Wie niet langer beschikt over de juiste fontnaam, maar enkel over een afbeelding van het lettertype, kan gebruik maken van platformen zoals WhatTheFont, Font Squirrel of FontSpring om het juiste lettertype te zoeken.

Zet je artwork om naar lettercontouren

De meeste professionele softwareoplossingen bevatten functies om tekst om te zetten naar lettercontouren. Hierdoor blijft de visuele weergave identiek, maar wordt de tekst omgezet naar paden. Hierdoor is de tekst wel niet langer aanpasbaar. Deze werkwijze kan misschien handig zijn voor logo’s, maar is af te raden voor creatieve designs die veel tekst bevatten, net omdat tekstaanpassingen niet langer mogelijk zullen zijn.

Maak PDF’s

Wanneer een PDF op de juiste wijze werd aangemaakt, zal deze niet alleen de grafische elementen bevatten, maar ook de lettertypes. Het uitvoeren van tekstaanpassingen blijft onder voorbehoud mogelijk, mits gebruik van specifieke software en in beperkte mate. Al is deze werkwijze niet aan te raden. Wel blijven pdf-documenten, mits correct aangemaakt, te gebruiken voor herdrukken of digitale publicaties.

Adobe gaf aan dat deze wijziging op reeds gepubliceerde websites, geen invloed zal hebben. Digitale projecten die nog niet werden gepubliceerd worden niet vrijgesteld van deze wijziging.

Creatieve professionals die deze lettertypes zouden gebruikt hebben, hebben nog tot en met 14 juni 2020 om het probleem op te nemen. Daarna zijn deze lettertypes niet langer beschikbaar via Adobe …