Workflow

Catena Company ondersteunt brandowners die zelf hun visueel marketingmateriaal willen maken, beheren en communiceren.

Meer info

Digital Asset Management

Een goed Digital Asset Management (DAM) systeem maakt alle bestanden beschikbaar en doorzoekbaar.

Meer informatie

Dynamic Data Publishing

Met Dynamic Data Publishing versnel je het creatieproces van je marketingmateriaal en doe je dat efficiënt, foutloos en schaalbaar.

Meer informatie

Customized Automation

Via maatwerk kunnen middleware oplossingen worden ontwikkeld die de missing link vormen tussen verschillende 3th party systemen.

Meer informatie

Omnichannel publishing

Bouw je verhaal op één plaats, publiceer het op uiteenlopende mediatypes. Omnichannel Publishing bespaart tijd, kosten en frustraties voor elk type bedrijf.
Meer informatie

4 december 2018

Packshots maken met 1 druk op de knop?

Natasja Van der Jonckheyd
Digital Marketeer bij Catena Company

Boss Paints is één van de meest outstanding bedrijven in hun sector. Een familiebedrijf in een markt die gedomineerd wordt door multinationals. Zij zijn anders dan de gewone verffabrikant, – groothandelaar en -retailer. Hun visie en missie: de wereld een mooiere plaats maken met kleur.

Manueel werk met verfpotten

Voor hun jaarlijkse productcatalogus, website en tal van andere communicatie maken ze bij Boss Paints meer dan 1000 packshots. Elke packshot werd manueel door Boss Paints gemaakt.

Hoe gingen ze te werk?

In Photoshop werd een etiket gemaakt (met verschillende specificaties, icoontjes, designs, talen …), en dit werd afgedrukt. Vervolgens werd het etiket op de correcte verfpot geplaatst en er werd een packshot gemaakt met een fototoestel. Deze packshot moest uiteraard altijd op dezelfde manier gefotografeerd worden. Het is niet altijd gemakkelijk deze foto’s met eenzelfde kwaliteit te maken (in de correctie positie, met dezelfde belichting enzovoort).

Je raadt het al, een zeer tijdrovende bezigheid, temeer omdat bij updates of correcties het ganse proces opnieuw moet doorlopen worden.

Wat kon er verbeterd worden?

Catena Company heeft in het verleden al marketingprocessen geautomatiseerd voor Boss Paints. Er werd ons gevraagd te onderzoeken of het proces van de creatie van pack-shots niet efficiënter kon verlopen.

Tijd- en efficiëntie winst kon worden gerealiseerd door:

  • Real-time in te kunnen spelen op veranderingen (van zodra er een nieuw label of etiket is, is de verpakking klaar)
  • Zorgen voor een consistente kwaliteit die vervolgens zorgt voor een eenduidige productbeleving, op elk moment en via elk medium.
  • Het proces minder afhankelijk te maken van grafische specialisten
  • Nieuwe en moderne outputformaten mogelijk te maken zoals rendering van een pdf op een 3D afbeelding bijvoorbeeld.

Zo zochten onze workflow specialisten niet alleen naar een oplossing om dit proces te vereenvoudigen, maar ook hoe de content van de etiketten automatisch kon worden opgemaakt door koppelingen te voorzien met de PIM- en ERP-systemen van Boss Paints.

Etiketten ontwikkelen met één druk op de knop

Het tijdrovende werk om etiketten te maken in Adobe Photoshop werd geautomatiseerd.

Door Adobe InDesign templates te koppelen aan de PIM-database, worden deze automatisch opgemaakt. Er werd hiervoor rekening gehouden met de verschillende wensen op vlak van lay-out. Verschillende pictogrammen worden getoond met telkens een andere kleur en aangepaste tekst. De eisen zijn afgetoetst met de wettelijke voorschriften en reglementering die gelden voor deze specifieke toepassingen.

Het resultaat is dat er nu automatisch een drukklare PDF van een etiket wordt gegenereerd vanuit een online tool met behulp van Adobe InDesign templates.



Verder werd ook door automatisering het maken van manuele packshots overbodig gemaakt.

Per verpakking zijn er sjablonen in Adobe Photoshop (per verfpot is dit één template of sjabloon). Elk sjabloon is uniek (afmetingen, diameter, hoogte, enz …). Van een sjabloon kunnen wel varianten bestaan. Een variant is een aanpassing die geen impact heeft op de afmetingen zoals bijvoorbeeld een ander kleur van deksel, andere kleur van pot enz.

Aan deze sjablonen worden nadien de etiketten van het product toegevoegd (de packshots), die worden aangeleverd in pdf. De output van het resultaat kan gekozen worden: psd, tiff, jpeg. Op deze manier zijn deze onmiddellijk beschikbaar voor de webshop, publiciteit, catalogus & fotoarchief, inventaris, publicaties, …

Hoe ervaarde Boss Paints de samenwerking?

Stefaan Geeraert: “Om dergelijke projecten te doen heb je geen leverancier nodig, maar een partner. Deze rol werd zeker opgenomen. Catena dacht mee, implementeerde de oplossing en verleende een uitstekende support.”